Tempelvask

Tempelvask

søndag 23. november 2014

Om tempelet

Tempelet jeg befinner meg i er ikke så veldig stort. Zen buddhist-tempel, med tilhørende fargekart og utsmykninger. Rødt og grønt og gull og blomster og mønster.

Da jeg kom var det sensommer og blomster. Jeg kunne sitte ute på trammen og puste inn duften og høre på fluene og biene summe. La sola hvile på lukkede øyenlokk.
Nå er høsten opp snart på hell. Nå kan jeg ligge på varmt gulv om natta og høre det surkle, neste klukke, i gulvet, den vannbårne varmen. Og jeg kan gå ute og kjenne kulden om morgenen, etter en mørk natt eller bli grepet av ekstase om dagen når det varmer på ansiktet og vi kan henge klesvask ute, for det er ennå sol. Det er ennå sol. Det finnes ikke noe bedre for en nordlenning.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar